Theater | DEEP/END

Club Gewalt & De Dansers

Gezien op 10 augustus 2024 op het Theaterfestival Boulevard in Theater aan de Parade in Den Bosch.
Recensie door Renske Lenderink.

Wie betrapt zich er wel eens op dat hij/zij/hen meelift op het werk van een ander? Dat je interesse hebt in de voordelen van het werk, maar het werk zelf niet wilt doen. In de voorstelling DEEP/END wordt het onderscheid tussen individuen, tussen het een en het ander, van de tafel geschoven. Club Gewalt en De Dansers doen een voorstel voor het collectief. In de voorstelling onderzoeken ze nieuwe manieren van samenwerken en samen leven, waarin de collectieve aanpak centraal staat.

Er worden oude patronen blootgelegd en doorbroken. De traditionele vorm van theater, waarin het publiek de performers aanschouwt, wordt aan de kant gezet. De performers spelen zowel op toneel als om ons heen. Ook het publiek wordt onderdeel van de voorstelling doordat het een stuk decor mag vasthouden of wordt aangesproken op hun ‘gedrag’ in een soort ‘over de streep’ achtig spel.

De kracht van het collectief wordt op een fenomenale wijze versterkt door de samenwerking tussen muziektheatercollectief Club Gewalt en de bewegelijke band De Dansers. Beide collectieven confronteren in hun voorstellingen het publiek door de grenzen/patronen van de samenleving op te zoeken en te doorbreken. Club Gewalt onderzoekt deze thema’s vanuit zang en De Dansers onderzoekt deze thema’s vanuit dans.

De start van de voorstelling begint in een wervelwind van muziek en dans, waarbij beide collectieven volledig integreren. Ook tegen het einde van de voorstelling zien we een soort estafette van bewegingen ontstaan waarbij er echt samen gedanst en uitgevoerd wordt. Tussendoor verwaterd de kracht van het collectief, doordat beide collectieven dicht bij hun eigen expertise blijven. Op deze momenten voelde ik een soort onderscheid tussen het ene collectief en het andere collectief. Dat was jammer, want op de momenten dat ze echt integreerde vulde ze elkaar op een overtuigende en indrukwekkende manier aan.

DEEP/END is een interessant muzikaal onderzoek die op een experimentele wijze nieuwe ruimtes creëert en de kracht van ‘onderlinge afhankelijkheid’ benadrukt: “Ik ben hier omdat jij hier bent, dankjewel”.

*

Renske Lenderink

Sinds dat ik op tien-jarige leeftijd de musical Tarzan heb gezien, ontdekte ik mijn liefde voor musical. Ik werd verliefd op de kracht van het theater om verhalen te vertellen die mensen samen brengen, uitdagen en raken.
Voor mij speelt muziek hierin een belangrijke rol,  omdat muziek mij verbindt met dat wat er op toneel, om mij heen of in de wereld gebeurt. Om deze reden vind ik musical een zeer inspirerend genre